Translate

luni, 10 octombrie 2011

absolut din intamplare.


Gelozie

Poezie de dragoste de Gh. Toparceanu

Daca nu te-as fi-ntalnit

absolut din intamplare,

tu pe altul orisicare
tot la fel l-ai fi iubit.



Daca nu-ti iesiam in drum

ai fi dat cu bucurie

altuia strain, nu mie
mangaierile de-acum.



Ai avea si vreun copil,

care poate: idiotul!

ar fi semanat in totul
cu-acel tata imbecil.



Dar asa ce lucru mare

cantr-o zi te-am inalnit!

si sant plin de bucurie
absolut din intamplare.


Fara nici o legatura poezia cu fotografia? Nici vorba, nici poveste!In fotografie este locul in care a copilarit poetul, Manastirea Valeni din judetul Arges, siunde a sa mama s-a calugarit fiind o maestra a tesaturilor manuale.

Nimic nu e intamplator , totul e randuit de Dumnezeu.Dumnezeu stie ce face si cel mai subtire fir de par din capul nostru.

Adesea aud cum il trag de guler pe Dumnezeu unii si altii,, Unde era Dumnezeu cind nu stiu ce dezastru s-a intamplat?De ce n-a intervenit, de ce a lasat sa moara copii?``Si ma intreb si eu pe mine asa cum i-as intreba si pe ei, noi unde suntem cind Dumnezeu ne cheama la Sfanta Liturghie de pilda, Duminica dimineata ?De la ora 9 la ora 11! La ceasul al treilea , adica ora 9, atunci a pogorit Duhul Sfant asupra apostolilor!Duhul Sfant =BUNUL SIMT=al saselea simt!

Dar, sa revenim la gelozie :)

Gelozia - arma cu doua taisuri
http://calauza-ortodoxa.trei.ro/?item=183

Ce parere aveti despre ceea ce Dictionarul de Psihologie defineste ca fiind :
« teama de a nu fi privat / deposedat de ceva de care cineva este foarte atasat ; nelinistea banuitoare ca cel pe care il iubesti ar putea prefera pe altcineva»...
...cred ca ati banuit, este vorba de gelozie.
Eu unul, recunosc, am simtit gelozia (nu in casnicie)...... mi-am facut rau, mi-am facut bine, dar am invatat ca Gelozia, este o arma cu doua taisuri.
Gelozia tine de sentimentul de iubire?
Raspunsul meu este, Nu. Dar acest raspuns tine pana la un anumit punct, dupa cum spuneam, Gelozia, este o arma cu doua taisuri.
In cartea Iesirea ( Exod), cap. 20 , gasim scris:
"2. Eu sunt Domnul Dumnezeul tau, Care te-a scos din pamantul Egiptului si din casa robiei.
3. Sa nu ai alti dumnezei afara de Mine!
4. Sa nu-ti faci chip cioplit si nici un fel de asemanare a nici unui lucru din cate sunt in cer, sus, si din cate sunt pe pamant, jos, si din cate sunt in apele de sub pamant!
5. Sa nu te inchini lor, nici sa le slujesti, ca Eu, Domnul Dumnezeul tau, sunt un Dumnezeu zelos, care pedepsesc pe copii pentru vina parintilor ce Ma urasc pe Mine, pana la al treilea si al patrulea neam..."
Am fost surprins de acest lucru, eu gandeam ca gelozia e ceva rau, insa mi-am dat seama ca Dumnezeu este indreptatit sa spuna lucrul acesta, pentru ca El nu atribuie geloziei, conotatia amoroasa pe care noi oamenii o atribuim geloziei.
Oamenii isi manifesta gelozia in alte ipostaze decat Dumnezeu. Gelozia lui Dumnezeu nu are termenii si caracteristicile a ceea ce numim noi gelozie.
Sf. Ap. Pavel spune in 2 Corinteni, cap. 11:
"1. O, de mi-ati ingadui putina neinteleptie! Dar imi si ingaduiti,
2. Caci va ravnesc pe voi cu ravna lui Dumnezeu, pentru ca v-am logodit unui singur barbat, ca sa va infatisez lui Hristos fecioara neprihanita.
3. Dar ma tem ca nu cumva, precum sarpele a amagit pe Eva in viclenia lui, tot asa sa se abata si gandurile voastre de la curatia si nevinovatia cea in Hristos.
4. Caci daca cel ce vine va propovaduieste un alt Iisus, pe care nu l-am propovaduit noi, sau luati un alt duh, pe care nu l-ati luat, sau alta evanghelie pe care nu ati primit-o, - voi l-ati ingadui foarte bine.
5. Dar eu socotesc ca nu sunt cu nimic mai prejos decat cei mai de frunte dintre apostoli.
6. Si chiar daca sunt neiscusit in cuvant, nu insa in cunostinta, ci v-am dovedit-o in totul fata de voi toti.
7. Sau am facut pacat ca v-am propovaduit in dar Evanghelia lui Dumnezeu, smerindu-ma pe mine insumi, pentru ca voi sa va inaltati? "
Iata, la Sf. Ap. Pavel, un exempul de gelozie ca a lui Dumnezeu.
O, de am avea si noi o astfel de gelozie!
Spuneam ca gelozia nu tine de sentimentul de iubire, atunci cand iubesti cu adevarat dragostea ta trebuie sa aibe la baza acea incredere deplina in celalalt si cand lucrul acesta se realizeaza, nu cred ca poate fi vorba de gelozie. Intr-o dragoste sincera si dupa voia Lui Dumnezeu gelozia nu-si gaseste loc, pentru ca cel ce iubelse, stie ca Dumnezeu este cel care a ales in locul lui si are incredere...
In fine, gelozia( dupa cum o inerpreteaza omul), este un pacat. In cartea Numeri 5, 30, gasim scris despre ”duhul geloziei”, adica despre demonul care ne indeamna sa fim geloși: "Sau pentru omul, asupra caruia ar cadea duhul geloziei si ar banui pe femeia sa. Atunci sa puna el pe femeie inaintea fetei Domnului si sa faca preotul cu ea dupa legea aceasta. "
Iata din nou un exemplu clar ca gelozia nu tine de sentimentul de iubire, ci este mai degraba o carența a ei.
Sfanta Scriptura, ne ofera o multime de exemple, iata trei dintre acestea:
- Cain. ( Facerea cap. 4)
- Iosif si fratii sai ( Facerea cap. 37)
- David si Saul ( 1 Regi, cap. 17 - 18 )
Exemplele acestea, ma fac sa pun semnul " = " intre gelozie si invidie si sa spun si eu ca Sfantului Ioan Gura de Aur: "O, invidie… care esti cui ascutit in inima. Caci ce cui se-nfige atat de mult si strapunge inima ca invidia?".
Se spune ca multe casnicii nu reusesc din cauza acestei gelozii. Tocmai de aceea, este esential sa invatam a dialoga, a rezolva problemele vietii impreuna. Este necesar sa ne formam un caracter puternic, sigur, altruist, senin si intelegator. Este necesar sa invatam sa dialogam cu prietenii, cu vecinii, cu colegii de munca, pentru a fi apti sa purtam un dialog sincer cu sotul sau sotia si cu proprii nostri copii.
Trebuie sa invatam sa iubim corect. Cred ca ceea ce s-a spus pana acum despre iubire, ne poate ajuta sa avem idei clare despre ceea ce este si ceea ce nu este iubirea. A iubi inseamna, in sinteza, a vrea binele celuilalt chiar si cu pretul sacrificarii propriului bine.

Niciun comentariu:

Rugaciune pentru neamul romanesc a parintelui Gheorghe Calciu

Stapane Doamne, Dumnezeul nostru, Parinte, Fiule si Duhule Sfinte, Domnul nostru Iisus Hristos,
venim la Tine, Doamne,
cu pocainta si durere in inimi sa ne rugam pentru poporul romanesc.
Asculta cererea noastra, intra Doamne, ca un imparat ceresc in tara noastra si in neamul nostru si-l scapa, Iisuse de uneltirile vrajmasilor vazuti si nevazuti.
Ca prigoneste vrajmasul sufletul neamului romanesc si viata lui o calca in picioare.
Facutu-l-a sa locuiasca in intuneric ca mortii cei din veacuri si sufletul lui este mahnit de moarte.
Ca l-au tradat cei pusi de Tine sa-l conduca si au uitat ca Tu ai spus ca cel ce vrea sa fie intaiul, sa slujeasca tuturor.
Si ei au stiut acest lucru, dar s-au trufit, au uitat de poporul Tau, l-au asuprit si l-au jefuit, l-au vandut altor neamuri si au calcat poruncile Tale, iar pamantul acesta, pe care l-ai dat neamului romanesc pe veci, l-au instrainat.
Dar poporul acesta Te slaveste, Doamne, nu numai cu buzele ci si cu inima.
Adu-Ti aminte de el pentru cei ce Te cunosc pe Tine, pentru monahii si monahiile care zilnic se roaga pentru el si pentru rugaciunea noastra de astazi, chiar daca suntem nevrednici de mila Ta.
Pentru ca toti ne-am abatut, toti am facut nelegiuire, si ierarhii, si preotii si credinciosii.
Nu mai este nici unul care sa faca dreptate, nu mai este nici unul! Ci inceteaza Doamne, bataia Ta impotriva poporului romanesc.
Adu-Ti aminte, Iisuse, de fratii nostri care sunt in afara tarii, in exil sau vanduti o data cu teritoriile cedate, si-i miluieste pe ei. Reunifica poporul Tau.
Repune-l in cinstea pe care a avut-o la Tine mai inainte, iarta-i pacatele savarsite, apostaziile, rautatile, indemnurile la desfranare, la neiertare si la razvratire impotriva Ta.
Rugatori aducem pentru noi pe Maica Ta cea Sfanta, Pururea Fecioara Maria, Puterile Ceresti, pe Sfintii Tai Apostoli, pe mucenicii neamului nostru si pe toti mucenicii, sfintii si cuviosii care au slujit Tie cu credinta curata.
Adu-Ti aminte, Stapane, de toti cei care s-au jertfit pentru Cruce, Biserica si Neam; adu-Ti aminte de sangele lor care s-a varsat si pune-l pe acesta in balanta iertarii noastre.Reda poporului nostru pamantul care l-a pazit cu grija si credinta prin veacuri, reda-i bisericile si manastirile vandute, reda-i pacea vazduhului si imbelsugarea roadelor pamantului, stapanirea de sine, demnitatea lui crestina si nationala de altadata, conducatori buni si cinstiti, neasupritori, nemincinosi si nelacomi, reda-i arhierei vrednici de Tine, Iisus Mare Arhiereu, preoti daruiti Bisericii si Neamului, credinciosi misiunii lor, adevarati seceratori, asa cum ii vrei Tu, Milostive.
Auzi-ne Doamne intru indurarea Ta!
Nu intra Stapane la judecata cu robii tai, ci intoarce-Ti iar privirea spre noi si ne ridica din pacat cu dreapta Ta cea mantuitoare.
Si trecand prin patimile toate, curatati prin suferinta, sa ajungem si la Sfanta Ta Inviere, Iisuse, slavindu-Te pe Tine impreuna cu Tatal si cu Duhul Sfant, acum si pururea si in vecii vecilor.
Amin!



Postări populare