PREDICA PĂRINTELUI ARSENIE BOCA LA
ÎNĂLŢAREA SFINTEI CRUCI
O! Într-una din cântările Bisericii, alcătuită după
Psalmii lui David, preamărim pe Dumnezeu în cuvintele: “Sfânt este
Domnul Dumnezeul nostru; înălţaţi pe Domnul Dumnezeul nostru şi vă
închinaţi aşternutului picioarelor Lui, că Sfânt este”. O altă cântare
bisericească, preamărind crucea zice: “Acum vedem aşternutul unde au
stătut picioarele Tale Stăpâne…” Astăzi cu adevărat cuvântul cel de
Dumnezeu grăitor al lui David a luat sfârşit, că iată arătat ne închinăm
şi aşternutului preacuratelor Tale picioare.
Deci până la răstignirea Domnului
pe cruce, crucea era lemnul morţii celei mai de ocară. Prin Sfintele
Sale patimi, Iisus a schimbat ocara în slavă, încât Apostolul Pavel nu
găsea alt cuvânt în care să se laude decât în Crucea Domnului, mustrând
pe cei ce sunt vrăjmaşii crucii.
Deci lemnul crucii a fost
prevestit prin prooroci, prin Moise şi prin David. Prin proorocul David
ne porunceşte să ne închinăm Crucii, aşternutului picioarelor Lui, că
sfânt este.
Oare de ce zice despre Cruce
că e aşternut numai al picioarelor Lui? – Fiindcă Iisus S-a răstignit pe
Cruce nu cu fiinţa Sa dumnezeiască, ci cu firea omenească, Adam cel
nou, ceea ce în graiul profetului e tot una cu picioarele Lui Dumnezeu.
Să lămurim ceva şi din înţelesul crucii ca suferinţă.
Suferinţa, necazurile,
încercările sunt cea mai necunoscută cruce, deşi fiecare are de dus câte
una. Mai toţi se roagă lui Dumnezeu să-i scape de cruce. Nu e bine aşa.
E semn că oamenii nu-i cunosc rostul şi nu-i cunosc pe sfinţi. Iată de
pildă ce spune Marcu Ascetul, că prin aceasta se cunoaşte dacă o are
cineva, dacă primeşte cu bucurie necazurile. Tot acest sfânt ne spune
despre crucea încercărilor, că pentru trei pricini vin asupra noastră:
- ca pedeapsă pentru păcatele făcute (“pedeapsă” în graiul bătrânilor înseamnă învăţare de minte);
- pentru ferirea de cele ce altfel le-am face; şi
- pentru întărirea virtuţii. “Să nu spui că se poate câştiga virtutea fără necazuri: căci virtutea necercată în necazuri nu e întărită!” (Filocalia I, p. 236.66).
Cea mai grea încercare a vieţii e
necazul morţii. Cum stăm faţă de o asemenea încercare? Ar trebui să
stăm şi mai liniştiţi ca faţă de cruce; fiindcă Mântuitorul prin moartea
Sa, a schimbat nu numai rostul crucii din ocară în slavă, ci a schimbat
şi rostul morţii şi l-a făcut bun. Până la Iisus moartea era o pedeapsă
dată firii omeneşti, plată a păcatului. De la înfrângerea morţii, prin
învierea Omului nou, moartea cea mai grea încercare a vieţii acesteia,
s-a schimbat în moarte a păcatului şi a izbăvirii firii omeneşti. Aşa ne
învaţă Sf. Maxim Mărturisitorul.
Iată de ce prăznuind Crucea vorbim de înviere şi a morţii omorâre.
Acestea sunt cunoştinţe
duhovniceşti care dau curaj vieţii acesteia, îi dau înţeles şi o linişte
cu atât mai mare cu cât e mai învolburată marea societăţii omeneşti.
Iată pe ce temelie stăm, în
praznicul Înălţării, când zicem: “Crucii Tale ne închinăm Stăpâne şi
sfântă Învierea Ta o lăudăm şi o mărim!”…
Sâmbăta, 14 septembrie 1949 Ziua Crucii
Părintele Arsenie Boca, extras sin Cuvinte vii. Omilii via Ortodoxia Tinerilor
2 comentarii:
Înțeleg așa: că dincolo de floarea albă este Drumul Crucii și că te-ai gândit la el cu o zi mai inainte de înălțarea Sfintei Cruci ;)
Inaltarea Sfintei Cruci! Inainte de un mare praznic , se face priveghere, oricum ziua duhovniceasca incepe dupa vecernie....asadara nu e devreme gandul meu la sarbatoarea de maine, cand este bine sa tinem post aspru, asa cum se tine si in ziua de 29 august , cind este Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul.Fiecare va tine cat va putea.Dar oricine cere ajutor de la Dumnezeu , de la Maica Domnului si de la sfinti, va putea .E o jertfa ! Cat despre floarea alba ...eu i-am dat alta semnificatiei ...,,o floare alba se uita la oameni si pentru ca a vazut sufletele lor frumoase iubindu-L pe Dumnezeu, si-a inmultit florile, bucuria.``
Trimiteți un comentariu