MITROPOLITULUI AUGUSTIN DE FLORINA:
PREDICA LA NAŞTEREA PREASFINTEI NĂSCĂTOARE DE DUMNEZEU
- 8 septembrie –
*
PREASFÂNTA ÎMBRĂCATĂ ÎN NEGRU
Astăzi,
iubiţii mei, este o sărbătoare de bucurie a Maicii lui Dumnezeu.
Sărbătorim Naşterea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Care este
conţinutul sărbătorii şi ce simţăminte ne trezeşte?
Ca
toţi oamenii, aşa şi Preasfânta a venit în lume prin cineva. Cine s-a
născut din stâncă? Nimeni. Dintr-o mamă şi dintr-un tată ne-am născut cu
toţii. Şi Preasfânta a avut părinţi: mama sa se numea Ana, iat tatăl ei
Ioachim.
Erau oameni foarte evlavioşi, dar fără copii. Şi atunci lipsa copiilor era considerată o ruşine. Cine avea copii era considerat fericit. Cel care avea mulţi copii (cinci, şase, şapte, opt…) era fericit de ceilalţi. Acelea erau familii patriarhale. Acum, copiii sunt consideraţi nenorociri. Nasc unul, cu greu doi, mai mult nu, stop! Asta este un blestem. Aşadar, acel cuplu fără copii Îl ruga pe Dumnezeu zi şi noapte să le dea un copil, ca să i-L închine Lui.
Unde sunt astăzi astfel de mame?! Nu mai există dispoziţia de a oferi. Peste puţină vreme trei meserii vor dispare: poliţistul, sora medicală şi clericul. De ce poliţistul să păzească ordinea şi să fie în pericol? De ce sora medicală să înnopteze lângă bolnav şi să nu se ducă să cânte la un club şi să adune bani? Şi e fraier altul care se face preot, pentru că-i fac pe drum gesturi ruşinoase? Nu. Vor dispare câteva astfel de meserii necesare şi asta va fi un semn de decădere.
Aşadar, Ioachim şi Ana erau înaintaţi în vârstă. Se poate însă ca dintr-un butuc să iasă o floare şi dintr-o stâncă uscată să răsară un crin? În măsura în care dintr-o femeie stearpă poate răsări o floare, care se numeşte copil. Ceea ce este floarea pentru natură, ceea ce este steaua pentru cer, aceasta este copilul pentru familie. Dă mângâiere, bucurie şi veselie.
Îl rugau pe Dumnezeu să le dea un copil, ca să I-l închine. Care mamă, când naşte un băieţel, zice: „Dumnezeul meu, învredniceşte-mă să-l închin, să fie un preot, să fie un călugăr”? Să fie mecanic, medic, avocat. Acestea sunt considerate lucruri mari. Preot?… M-am dus odată în nişte sate, dincolo de Aliakmona, în Hasia, acolo unde erau hoţi în munţi. Acolo, când se năştea un băieţel, vecinele îi urau: ”Chira Maria, să-ţi trăiască, să devină căpitan!…”. Dacă însă copilaşul se îmbolnăvea şi era în primejdie să moară, atunci ziceau: „Să trăiască şi să se facă chiar şi preot”. Aţi înţeles? Primul lucru este să devină căpitan, al doilea, cel din urmă era să devină preot. Şi astăzi, care tată sau mamă consideră o cinste să-şi închine copilul lui Dumnezeu?
Ioachim şi Ana însă erau evlavioşi şi de viţă nobilă. De aceea, când Dumnezeu le-a dăruit o fetiţă gingaşă, au numit-o Maria şi au închinat-o lui Dumnezeu. Ce înseamnă numele Maria? Multe femei au acest nume, dar nu ştiu ce înseamnă. Maria este un cuvânt evreiesc şi înseamnă „stăpână”, „doamnă”. Nu doamnă de primar, nu doamnă de procuror, nu doamnă de preşedinte, nu doamnă de comandant de piaţă. Nimic din acestea. Ci Stăpână a lumii, Stăpână a îngerilor, cu adevărat Doamnă. Aceasta este Fecioara Maria.
Aşadar,
astăzi este o bucurie universala întru Naşterea Preasfintei Născătoare
de Dumnezeu. Cine se bucură de sărbătoarea Preasfintei noastre? Se
bucură Sfânta Treime, Tatăl Fiul şi Sfântul Duh, pentru că s-a aflat
singura femeie vrednică ca să poarte în cele dinlăuntru ei pe Cuvântul
lui Dumnezeu, s-a găsit Vasul cel curat, Preabinecuvântata Născătoare de
Dumnezeu. Se bucură şi se minunează îngerii, pentru că văd o făptură de
pe pământ, înălţându-se mai presus de nori şi de stelele cerului şi se
face „mai cinstită decât heruvimii şi mai slăvită fără de asemănare
decât serafimii”; se bucură în mod deosebit Arhanghelul Gavriil, care a
binevestit acesteia: „Bucură-te!” (Luca 1, 28 ). Se bucură proorocii, de
la Isaia care a anunţat-o cu 800 de ani înainte până la cinstitul
Înaintemergător care a salutat-o prin săltările din pântecele mamei lui.
Se bucură drepţii Vechiului Testament, care au aşteptat-o de veacuri.
Se bucură lumea întreagă, păcătoşii se îmbărbătează pentru că văd că
le-a venit izbăvirea.
* * *
Toţi
se bucură. Dar ea, Preasfânta? Ea, Preasfânta nu se bucură. Este
tristă. Dacă am putea s-o vedem, am vedea-o îmbrăcată în negru şi
plângând, iar lacrimile ei căzând din cer jos, pe pământul păcătos. De
ce nu se bucură Preasfânta?
Cum să se bucure? Se întristează mai întâi de toate pentru că există guri necurate şi sinistre, pui de vipere, care-i înjură numele zi şi noapte. Nicio femeie, oricât de păcătoasă ar fi, nu este înjurată atât cât e înjurată Preasfânta noastră de gurile elinilor! Să vă spun un lucru groaznic? Dumnezeu să ne miluiască! Dincolo de Evros mii de turculeţi sunt gata să ne taie cu săbiile, mii de soldaţi turci turbează să ne ucidă cu armele. Dar din toţi aceştia nici unul, nici unul nu înjură de Alah! Să merg mai departe? Vin la biroul meu soldaţi din Alexandrupoli, din Kozani şi din altă parte, copii buni, care cred în Dumnezeu. Şi se îngrozesc şi plâng şi-mi zic: „Ne va pedepsi Dumnezeu. De dimineaţa până seara şi cei mici şi cei mari înjură”. Cum să se milostivească Dumnezeu de noi? Turcul nu-l înjură pe Alah, dar soldatul elin să înjure cele dumnezeieşti şi nimeni să nu protesteze?! Îndrăzneşte cineva să jignească pe vreunul din comandanţii respectivi? Cine? A, toţi aceştia sunt mari, iar Hristos este mic! De aceea este îmbrăcată în negru Preasfânta. Se tânguieşte pentru înjurături. Şi nu doar pentru ale bărbaţilor, ci mai nou şi pentru ale femeilor. Până acum ştiam, că femeile cel puţin nu înjură. Acum aflu şi mă cutremur, că şi femeile vorbesc vulgar şi înjură. La asta nu mă aşteptam. În felul acesta am ajuns poporul care înjură cel mai mult în Balcani şi-n toată lumea.
Preafânta mai plânge şi pentru pervertirea genului feminin. Predomină un alt tip de femeie, străin de caracterul elinidei ortodoxe. Este femeia cu pantaloni, goală, cu ţigară, cu unghiile vopsite şi cu părul tăiat, care şi-a lăsat casa şi copiii şi frecventează fără ruşine cluburile. Preasfânta noastră se tânguieşte pentru părăsirea şi destrămarea familiilor, pentru curvii, adultere, divorţuri, pentru toate relele care s-au întins în jurul nostru.
Aşadar, Preasfânta e îmbrăcată în negru, pentru blasfemiile bărbaţilor, pentru depravarea femeilor şi încă pentru marea crimă a avorturilor. Dacă aş fi fost procuror şi poliţie, aş fi făcut anchetă în clinicile ginecologice şi aş fi găsit – ce-aş fi găsit? – embrionii făcuţi bucăţi, care sunt aruncaţi în canale. Câţi copilaşi? Patru sute de mii pe an! Auziţi? Patru sute de mii! De aceea ne stingem ca popor. În Turcia, iată copii, în Albania, iată copii… Noi, din cauza avorturilor, avem cei mai puţini copii. S-au îmbogăţit ginecologii atei şi fără frică de Dumnezeu; copilul şi lira, avortul şi lira. A spurcat pământul nostru cu sânge nevinovat! Plânge Preasfânta pentru ticăloşia noastră.
În sfârşit, Preasfânta este îmbrăcată în negru. – De ce? Pentru că multe din bisericile ei, dincolo, în teritoriile ocupate, ca de pildă Cipru, astăzi nu sunt în funcţiune. Mulţime de biserici de peste tot, din sate, de pe înălţimi, de pe lângă ţărm, minunate biserici, monumente ale artei de secole, ridicate în numele Preasfintei (una la Naştere, alta la Adormire, alta la Buna Vestire etc.) sunt astăzi închise sau sunt dărâmate şi profanate; cu crucile rupte, cu sfintele vase – discul şi potirul – furate sau aruncate, cu cristelniţele răsturnate, cu icoanele sparte sau desfigurate, cu mormintele necinstite… Îmbrăcată în negru, Preasfânta plânge. Plânge pentru noi, plânge pentru Cipru, plânge dulcea noastră Mamă pentru întreaga lume.
Să
ne rugăm, iubiţii mei, astăzi. Să ne păstrăm credinţa. Să ne închidem
în casele noastre şi să plângem şi noi împreună cu Preasfânta. Noi, ca
nişte păcătoşi, să ne tânguim pentru păcatele noastre. Şi să luăm o
hotărâre: Să trăim potrivit voii Fiului ei Cel iubit, ca să avem
binecuvântarea şi ca persoane şi ca familie şi ca neam. Amin.
†Episcopul Augustin
(Omilia Mitropolitului de Florina, Părintele Augustin Kandiotis,
în Sfânta Biserică a Sfântului Pantelimon Florina, 7.09.1974, sâmbătă seara)
(Omilia Mitropolitului de Florina, Părintele Augustin Kandiotis,
în Sfânta Biserică a Sfântului Pantelimon Florina, 7.09.1974, sâmbătă seara)
Sursa: Ne vorbeşte Părintele Augustin…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu