Acest Synodikon se citeste si astazi in toate Catedralele, Manastirile si parohiile din Grecia
La ruşi – doar la slujbele arhiereşti.
Iar la români – deloc, din Triodul românesc lipsind Sinodiconul Ortodoxiei, slujbă cu caracter dogmatic din tot anul bisericesc.
Sfântul Teofan Zăvorâtul arăta că prin Sinodicon se
aude glasul cel puternic al dreptei credinţe, care osândeşte mulţimea de
erezii şi de eretici.El explică de ce în zilele noastre Biserica nu se grăbeşte să pronunţe anatema asupra fiecărei grupări eretice nou înfiinţate: „La noi s-au prăşit acum o mulţime de nihilişti şi de nihiliste, de darwinişti, de spiritişti: dacă în învăţătura lor ar fi vreo rătăcire nouă, credeţi că Biserica ar tăcea, n-ar glăsui, nu i-ar osândi şi nu i-ar da anatemei? Dimpotrivă, s-ar face sinod fără întârziere şi toţi, dimpreună cu învăţăturile lor, ar fi daţi anatemei; la Sinodiconul de acum al Ortodoxiei s-ar mai adăuga un punct: «Lui Büchner, Feuerbach, Darwin, Renan, Cardec şi tuturor următorilor lor – anatema!». Dar nu e nicidecum nevoie de un sinod special pentru aşa ceva, nici de vreun adaos. Toate învăţăturile lor mincinoase au fost deja date anatemei…
”http://carteromaneasca.wordpress.com/2013/03/24/synodikonul-ortodoxiei-dumninica-ortodoxiei-triumful-ortodoxiei-asupra-tuturor-ereziilor/
Celor care tăgăduiesc
fiinţarea lui Dumnezeu şi spun că această lume de la sine s-a făcut şi
toate cele dintr-însa fără Pronia lui Dumnezeu şi din întîmplare se fac,
ANATEMA (norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor care grăiesc că
Dumnezeu nu este duh, ci trup; sau că nu este drept, milostiv,
preaînţelept, atotştiutor şi alte hule asemenea rostind, ANATEMA
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor care îndrăznesc
să grăiască că Fiul lui Dumnezeu nu este de o fiinţă cu Tatăl şi nu este
de aceeaşi cinstire cu El, aşijderea şi Duhul Sfînt, şi care
mărturisesc pre Tatăl, şi pre Fiul şi pre Sfîntul Duh nu ca pre Cel ce
este Unul Dumnezeu, ANATEMA (norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor ce nebuneşte grăiesc că nu a trebuit pentru mîntuirea noastră
şi spre curăţirea păcatelor noastre să vină în lume Fiul lui Dumnezeu în
trup şi să primească patimă de voie, moarte şi înviere, ANATEMA (norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor care nu primesc harul răscumpărării propovăduit în evanghelie ca singurul mijloc de
îndreptăţire înaintea lui Dumnezeu, ANATEMA (norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor
care îndrăznesc să grăiască că Preacurata Fecioara Maria nu a fost
înainte de naştere, la naştere şi după naştere Fecioară, ANATEMA
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor ce nu cred că
Duhul Sfînt i-a înţelepţit pre prooroci şi apostoli şi printr-înşii ne-a
vestit nouă calea adevărată spre pocăinţă şi a întărit aceasta cu
minuni, şi că acum în inimile creştinilor credincioşi şi adevăraţi
vieţuieşte şi îi povăţuieşte pre ei la orice adevăr, ANATEMA (norodul
repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor care tăgăduiesc
nemurirea sufletului, sfîrşitul veacului, judecata ce va să fie şi
răsplata veşnică pentru faptele bune în ceruri, iar pentru păcate –
osîndire, ANATEMA (norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor care tăgăduiesc toate sfintele Taine, de Biserica lui Hristos ţinute, ANATEMA
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor care
tăgăduiesc soboarele sfinţilor părinţi şi predaniile lor care sînt
într-un duh glăsuitoare cu Dumnezeiasca descoperire şi de Biserica
dreptslăvitoare-sobornicească cu blagocestie păstrate, ANATEMA (norodul
repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor care cugetă precum că împăraţii pravoslavnici sînt ridicaţi în
scaunul stăpînirii nu din deosebita pentru ei bunăvoinţă Dumnezeiască,
şi la ungerea lor darurile Sfîntului Duh spre primirea acestei mari
chemări asupra lor nu se revarsă, şi astfel îndrăznind la răzvrătire şi
viclenie împotriva lor, ANATEMA (norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor care ocărăsc şi
hulesc sfintele icoane pe care Sfînta Biserică le primeşte spre
amintirea lucrărilor lui Dumnezeu şi a bine-plăcuţilor Lui, spre
trezirea evlaviei celor ce le privesc pre ele şi a dorinţei de a-i urma,
şi celor care le numesc pre acestea idoli, ANATEMA (norodul repetă de
trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor ce se ridică
împotriva Bisericii lui Hristos învăţînd că ea s’a împărţit în „ramuri”
şi care spun că Biserica nu fiinţează în chip văzut, ci din „ramuri” şi
schisme, din feluritele slăviri şi credinţe mincinoase se va alcătui în
viitor într-un singur trup, ANATEMA (norodul repetă de trei ori cu glas
mare „Anatema”).
Si celor care nu deosebesc
adevărata Preoţie şi Tainele Bisericii de cele ale ereticilor, ci învaţă
precum că botezul şi euharistia ereticilor sînt îndestulătoare pentru
mîntuire, ANATEMA (norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Si celor ce se află în unire
duhovnicească cu aceşti eretici sau îi sprijină pre ei, sau apără noul
lor eres ecumenist, închipuindu-l drept dragoste frăţească şi drept
unire a creştinilor despărţiţi care, chipurile, se va întîmpla, ANATEMA
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu