http://www.maicadomnului.ro/upload/files/0/IPS%20Bartolomeu%20Anania%20-%20Predica%20la%20Bunavestire%20-%2025%20martie_l43_RO.mp3
http://www.maicadomnului.ro/ips-bartolomeu-anania-predica-la-bunavestire-25-martie_l43_p0.html
| ||||||||||||||||||||||||||||
CINSTIREA MAICII DOMNULUI IN TRADITIA ORTODOXA
Dupa cel de-al treilea sinod a toată lumea, creştinii atât în Constantinopol, cât şi în celelalte părţi ale Imperiului, au început a cere cu şi mai multă putere mijlocirea Maicii Domnului, iar nădejdile puse în rugăciunile ei nu au fost zadarnice. Maica Domnului a fost ajutătoarea nenumărator suferinzi, necăjiţi şi a multora aflaţi în nenorociri. De multe ori a pus pe fugă duşmanii care împresurau Constantinopolul, arătându-se astfel ca apărătoare preaputernică a cetăţii, oarecând chiar arătând în chip văzut Sfântului Andrei cel nebun pentru Hristos, minunatul ei Acoperământ întinzându-se asupra credincioşilor ce stăruiau noaptea în rugăciune în biserica din Vlaherne.
Împărăteasa
Cerurilor le-a dăruit biruinţe în bătălii impăraţilor bizantini care
obişnuiau să poarte cu dânşii în luptă Icoana Maicii Domnului
Hodighitria.
Tot ea i-a întărit şi pe pustnicii şi nevoitorii care se
luptau împotriva patimilor şi a slăbiciunilor firii omeneşti căzute.
Ea
este aceea care i-a luminat şi i-a “îndrumat pe Sfinţii Părinţi ai
Bisericii, printre care s-a aflat şi Sfântul Chirii al Alexandriei
atunci când acesta s-a îndoit de sfinţenia si curăţenia Sfântului Ioan
Gură de Aur.
Preacurata
Fecioară este aceea care a pus în gura cântăreţilor Bisericii cântări
şi imne preaminunate, adesea făcând să le meargă vestea unora dintre
acei care înainte nu aveau darul cântării, dar care au fost lucrători
smeriţi, cum s-a întâmplat şi cu Sfântul Roman Melodul.
Este dar de
mirare cum creştinii se sârguiau să slăvească numele celei ce neîncetat
se ruga pentru ei? Întru cinstirea ei au fost rânduite zile de praznic,
ei i-au fost închinate mulţime de imne şi de cântări, iar slăvită
icoana sa era cinstită pretutindenea.
Dar
răutatea stăpânitorului acestui veac i-a într-armat pe fiii
pierzării spre a porni încă o dată lupta împotriva lui Emanuel şi a
Preacuratei Sale Maici, în acelaşi Constantinopol care preaslăvea acum,
aşa cum înainte o făcuse Efesul pe Maica Domnului ca pe o neînfruntată
apărătoare a sa.
Neîndrăznind la început să hulească făţiş împotriva
Celui ce a biruit pe tatăl lor diavolul, au încercat a micşora slava ce
i se aducea Maicii lui Dumnezeu oprind cinstirea icoanelor
Mântuitorului şi a prietenilor Săi, numind acest lucru „închinare la
idoli”.
Dar Maica Domnului i-a întărit mai ales în acele zile grele pe
cei ce aveau râvnă în lupta ce o duceau pentru apărarea cinstirii
icoanelor, arătând multe semne şi minuni prin icoanele sale şi
vindecând mâna
Sfântului Ioan Damaschinul, cel care a aşternut pe
hârtie multe scrieri spre apărarea icoanelor.
Dar
prigonirea celor care cinsteau sfintele icoane şi pe Sfinţi s-a sfârşit
încă o dată cu o biruinţă a credinţei ortodoxe, căci cinstirea adusă
icoanelor se răsfrânge asupra celor zugrăviţi într-însele; iar Sfinţii
lui Dumnezeu sunt cinstiţi ca şi prieteni ai Lui pentru Duhul Sfânt
Care S-a sălăşluit întru ei, după cuvintele Psalmistului care zice:
„Iar eu am cinstit foarte pe prietenii Tăi” (Psalm 138, 8).
Preacurata
Maică a lui Dumnezeu a fost slăvită în cer şi pe pământ iar ea, prin
sfintele sale icoane, chiar în zilele când acestea erau supuse
batjocurii vrăjmaşilor a arătat atât de multe minuni, încât şi astăzi,
întru căinţă ne aducem aminte de ele. Cântarea „De Tine Acum s-a
hotărât ca fiecare cântare din dumnezeiestile slujbe să se încheie cu
un imn sau vers în cinstea Maicii Domnului . De multe ori în timpul
anului, creştinii din toate părţile lumii se adună în biserici aşa cum
se adunau şi înainte, spre a o ruga, spre a-i mulţumi pentru toate
binefacerile pe care le-a arătat şi spre a-i cere milă Maicii lui
Dumnezeu.
Dar
putea vrăjmaşul creştinilor, diavolul care „umblă, răcnind ca un leu,
căutând pe cine să înghită” (1 Petru 5, 8) să rămână un privitor
nepăsător al slavei celei Preacurate?
Putea să se recunoască înfrânt şi
să înceteze a se lupta împotriva adevărului, folosindu-se de cei care-i
împlinesc voia?
Şi aşa, când întreaga zidire răsuna de vestea cea bună
a credinţei în Hristos, când în tot locul era chemat numele Preasfintei
Născătoare, când lumea întreagă s-a umplut cu biserici, când casele
creştinilor erau împodobite cu sfinte icoane, atunci a apărut şi a
început să se răspândească o nouă şi mincinoasă învăţătură despre
Maica Domnului. Această învăţătură este primejdioasă prin aceea că
mulţi nu pot vedea cu repeziciune în ce măsură strică adevărata
cinstire a Maicii Domnului.
„Se
bucură ceea ce eşti plină de dar toată făptura” şi Icoana Maicii
Domnului Tricheirusa (cu trei mâini) ne reamintesc de vindecarea
minunată a Sfântului Ioan Damaschinul dinaintea acestei icoane; iar
povestea Icoanei Maicii Domnului Portărita de la mănăstirea atonită
Iviron ne spune despre minunata întâmplare care a făcut ca văduva la
care fusese această icoană înainte, să voiască mai bine a o arunca în
mare, decât a o da pe mâna vrăjmaşului.
Nici
o prigoană împotriva celor care cinsteau pe Maica Domnului şi toate
cele ce ţineau de pomenirea ei nu a putut micşora în vreun fel
dragostea pe care creştinii o purtau Celei care era „Rugătoare caldă”.
|
DARURILE MAICII DOMNULUI
Toate darurile Preasfintei Fecioare Maria au atras mult asupra ei mila si îndurarea lui Dumnezeu. Dar care i-a fost ei mai mult ca toate pricina de slava si de înaltare duhovniceasca? Care credeti ca a fost cel mai mare dar al Maicii Domnului?
Oare fecioria sau întelepciunea sau sfintenia sau priceperea sau alte multe si nenumarate daruri pe care le avea?
Da, fratii mei! Într-adevar, Preasfânta Fecioara Maria a fost împodobita de Dumnezeu cu toate darurile cele duhovnicesti. Însa darul cel mai mare care i-a fost ei pricina de slava si de cinste negraita a fost darul smereniei. Fara de acest dar, toate celelalte daruri nu i-ar fi fost de nici un folos.
Smerenia a fost pricina de slava si de cinste Preacuratei Fecioare Maria, mai mult decât toate darurile pe care le avea. Pentru smerenia ei, dupa marturia Sfântului Duh, Domnul a cautat spre smerenia roabei Sale si a ridicat-o la atâta slava si cinste, spre a fi laudata în cer de toate ostile ceresti, si pe pamânt fericita de toate neamurile.
Smerenia a fost cea dintâi pricina de înaltare si slava pentru toti sfintii lui Dumnezeu. Smerenia a înaltat pe Avraam si l-a facut pe el prieten al lui Dumnezeu si tata al multor neamuri, caci se socotea pe sine a fi pamânt si cenusa. Smerenia l-a înaltat pe Iosif si l-a facut pe el mai mare peste tara Egiptului.
Smerenia l-a facut pe Moise cel gângav la limba, povatuitor si legiuitor peste tot poporul lui Israel. Caci se socotea pe sine nevrednic de aceasta slujba si ruga pe Dumnezeu sa trimita pe altul la scoaterea lui Israel din robia Egiptului.
Smerenia l-a aratat pe David a fi dupa inima lui Dumnezeu, caci se socotea pe sine vierme si nu om. Cu smerenia a stralucit marele Daniil proorocul, cei trei tineri, marele prooroc Isaia si mai mult decât toti, dumnezeiescul Ioan Botezatorul, care nu se socotea pe sine vrednic de a dezlega cureaua încaltamintei lui Hristos si care, pentru adâncimea smereniei lui, s-a învrednicit a fi martorul cel mai apropiat al Sfintei Treimi la Iordan si de a se numi de Însusi Hristos, cel mai mare om nascut din femeie.
Iar daca acesti sfinti mari ai lui Dumnezeu au aratat smerenie mare, apoi cine poate sa înteleaga câta adâncime de smerenie a fost în inima Preasfintei Fecioare Maria, care, auzind si întelegând de la Arhanghelul Gavriil ca va zamisli de la Duhul Sfânt si va naste pe Fiul lui Dumnezeu, nu s-a înaltat cu inima sa, ci cu mare smerenie, socotindu-se pe sine o simpla roaba, a zis: Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvântul tau!
Aici cu adevarat a luat plinire cuvântul Scripturii care zice: Cine se va smeri pe sine, va fi înaltat. Iar Sfântul Efrem Sirul zice ca: "În inima adânca se va înalta Dumnezeu".
Deci, dupa marturia acestui sfânt parinte, toate darurile cele mai înalte pe cele smerite se reazima. Apoi si la Preacurata Fecioara Maria, toate darurile cele înalte si duhovnicesti cu care a fost împodobita de Dumnezeu s-au rezemat si au avut drept temelie vesnica, smerita ei cugetare.
Iubitii mei frati, spre a deslusi mai luminat cele spuse despre smerenia Maicii Domnului, am sa va spun o istorioara. Se povesteste ca un vestit sculptor, a facut, pe lânga alte statui vrednice de lauda si de mirare, si un minunat spic de grâu de care atârna un porumbel. Toti se mirau si se minunau de aceasta uimitoare sculptura, deoarece se parea ca în ea mestesugul nu urmeaza firii, ci o depaseste pe ea.
Dar era o taina nedezlegata, cum un spic care este asa de gingas cu puterea, sa poata tina pe el greutatea unui porumbel. Dezlegarea tainei însa arata si închipuieste pe Preacurata Fecioara Maria. Preasfânta Fecioara era aici închipuita printr-un fir de grâu, iar porumbelul era chipul Duhului Sfânt.
Spicul statea aplecat de greutatea porumbe-lului, aratând, ca un simbol, smerenia cea mare a Preacuratei Fecioare Maria, care s-a aplecat cu multa dragoste si smerenie când Duhul Sfânt a venit peste ea si a facut-o salas lui Hristos Dumnezeu.
Iubitii mei frati, dupa cum ati auzit, smerenia a fost pricina de slava, de cinste si de înaltare la toti sfintii lui Dumnezeu si cu atât mai mult la Preasfânta Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria. Dar sa stiti si sa întelegeti, ca mai presus de toate a fost smerenia cea nemasurata a Domnului, Dumnezeului si Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Care S-a smerit pe Sine, ascultator facându-se pâna la moarte, si moarte de cruce.
Iar aceasta nemasurata smerenie a Domnului I-a adus Lui nemasurata slava si cinste si pentru aceea si Dumnezeu l-a preaînaltat si I-a dat Lui nume, care este mai presus de tot numele, ca întru numele lui Iisus tot genunchiul sa se plece, al celor ceresti, al celor pamântesti si al celor de dedesubt.
Dar va zice cineva: "Ce este smerenia?" La aceasta voi raspunde nu cu cuvintele mele, ci cu ale Sfântului Isaac Sirianul: "Smerenia este haina dumnezeirii, pentru ca cu aceasta S-a îmbracat Dumnezeu, când a binevoit a veni în lume, si S-a îmbracat în firea noastra cea smerita".
Iar daca se va întreba cineva din ce se naste ea, vom zice ca Sfântul Ioan Scararul, ca din ascultare si din taierea voii. Si daca va zice cineva pentru care motiv smerenia este asa de mare, voi zice, pentru ca numai ea poate ucide pe cel mai mare pacat, care este mândria. Pentru acest pacat, îngerii au cazut din cer si stramosii nostri, Adam si Eva, au cazut din rai; caci, ascultând de sarpele diavol, li s-a nalucit a se face ca niste dumnezei.
Fratii mei, vreau sa va spun ca astazi, mai mult ca oricând, acest mare pacat al mândriei a cuprins toata lumea. Fiecare doreste sa fie mai mare peste altii si sa-i robeasca si sa-i stapâneasca. Fiecare doreste sa fie mai bogat decât altul; fiecare sa fie mai cinstit, mai vestit si mai bagat în seama decât altul. Fiecare doreste a se socoti mai întelept decât altii. Fiecare se lauda ca este mai iscusit în meserii si mestesuguri.
Cine învata pe cel sarac sa ia pâinea de la gura copiilor si sa-si cumpere televizor si video, spre a-si închipui si el ca este asemenea cu cei avuti? Nu mândria?
Cine învata pe femei si pe fete sa munceasca luni si ani de zile, nu spre a-si cumpara cele de nevoie vietii, ci spre a-si cumpara rochii la moda si încaltaminte luxoasa si alte lucruri desarte, care nu tin nici de foame, nici de frig? Oare nu mândria?
Cine învata pe cel sarac, care are o casa de copii, sa se sârguiasca cu mai multa truda spre a le face la toti haine luxoase si de mult pret, spre a-i face sa fie în rând cu lumea? Nu mândria?
Cine face pe fetele si pe femeile cele usoare sa se dreaga pe fete cu pudra si cu alte unsori si sa-si vopseasca unghiile spre a arata mai tinere si mai frumoase? Oare nu mândria si slava desarta, care este fiica cea dintâi a mândriei? Vor sa fie cu orice pret în rând cu lumea si nu aud pe Apostolul Iacov, care zice: Lumea, în cel rau zace; si iarasi: Cine se face prieten cu lumea, se face vrajmas lui Dumnezeu.
Cine învata pe cei neînvatati sa defaime pe cei cu adevarat învatati? Nu mândria? De unde vin bataile, ambitiile, laudele, pricinile, sfezile, tulbu-rarile si vrajbele între oameni? Nu din mândrie? Ca fiecare se socoteste mai tare decât altul si mai drept. Au nu din mândrie?
O, rautate fara margini! Cine mai cunoaste azi rautatile tale? Si cine se mai osteneste astazi sa alunge aceasta ciuma sufleteasca din inima sa?
Fratii mei, iata pentru care pricina sfânta smerenie este cea mai vestita din toate virtutile, pentru ca numai aceasta poate sa le pazeasca pe toate si fara de ea, toate sunt nimic. Sa stiti si sa tineti minte ca numai aceasta singura virtute, smerenia, poate în vremea mortii sa mântuiasca pe om, dupa cum zice unul din sfintii Filocaliei.
De aceea si Mântuitorul nostru, pe cei smeriti cugetatori îi fericeste cel dintâi, zicând: Fericiti cei saraci cu duhul, ca acelora este împaratia cerurilor. Caci cel ce are smerenie în inima sa, macar de ar avea toate faptele bune, pururea se socoate pe sine sarac si ca, înaintea lui Dumnezeu, nu a facut nimic bun.
Deci, fratii mei, sa nu uitati cât de mare este darul smereniei si câta slava si fericire aduce omului aceasta slavita si prea mare virtute. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu